keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Sector 53, Round 1, Battle for Dorn

On aika aloittaa kampanja Sektori 53:n herruudesta!

Kampanja tulee kestämään viisi kierrosta, josta jokaisella lisätään mukaan yksi uusi taistelutanner. Yksi kierros kestää n. kuukauden ja jokaisella kierroksella pyritään järjestämään yksi suurempi pelipäivä, jolloin koitetaan saada mahdollisimman paljon pelaajia paikalle. Kampanja myös pyritään päättämään kesällä jonkinlaiseen mökkeilyä sisältävään peliviikonloppuun mahdollisuuksien mukaan.

Mukana on kolme taisteluosastoa, järjestyksen liitto (eldar, imperium, tau), kaaos ja "neutraalit" (Örkit ja Necronit) ja pelaajia on kampanjan alkaessa 12.
Taistelujen tulokset rekisteröidään myöhemmin kampanjan facebook-ryhmään laitettavaan google spreadsheettiin, joka tulee sisältämään kohdat taistelukentälle, pelaajille, armeijoille, koolle ja tulokselle. Skenaarioille määritetään voittoluokitus niin, että taistelusta jaetaan yhteensä 20 pistettä. Tämä pisteiden jako on pelaajien sovittavissa ennen pelin alkua. Kuitenkin niin, että myös muut kuin 20-0 ja 10-10 tulokset on mahdollisia. Kierroksen lopussa tuloksista lasketaan pistekoolla painotettu keskiarvo kullekin taisteluosastolle ja planeetalle ja siten määritetään mikä taisteluosasto saa minkälaisen hallinnan kustakin planeetasta. Kullakin planeetalla 1. ja 2. paras osasto saa planeetasta riippuvia etuja jatkokierroksille. On huomattavaa, että jatkokierroksilla taisteluja voidaan myös rekisteröidä jo aiemmin mukaantulleille planeetoille, joten niiden hallinta voi muuttua kampanjan aikana. Lisäksi jokaisella kampanjakierroksella kerätään sijoitusten perusteella pisteitä, jotka lopulta määrittävät kampanjan voittajan.

Kampanjan peleistä saadaan myös kokemusta. Kokemusta kerätään sekä yksiköille, että jokaisen armeijan johtajalle. Tämä johtaja tulee olla normaali "geneerinen" hq valinta. Sankarin varustusta voi vaihtaa taistelujen välillä, mutta kokemuspisteet ja niillä saatavat edistymiset pysyvät, samoin sankarin peruspistehinta pysyy samana kampanjan edetessä, vaikka erinäiset kyvyt tekisivätkin näistä "arvokkaampia". Sankareiden kokemussystemi tulee tänne erillisenä postauksena, koska se on vielä hiukan auki :)
Sankarit on automaattisesti armeijansa Warlordeja. Sankarin warlord trait valitaan kampanjan alussa ja se pysyy samana koko kampanjan ajan. Huomioitavaa kuitenkin on, että Conqueror of Cities antaa tässä kampanjassa vain move trough cover ominaisuuden, eikä stealthia.

Normaaleille ryhmille kokemusta kertyy niin, että jokaisessa pelissä yksi selvinnyt yksikkö (joka mieluiten on tehnytkin pelissä jotain kokemuksensa eteen) saa itselleen jonkin veteraanikyvyn seuraavasta listasta (joka ei missään nimessä ole täydellinen, vaan lisää sopivia saa esittää kampanjan edetessä):
- Skyfire (jonka saa valita vuoron alussa, ei tarvitse ampua pelkästään taivaalle)
- Interceptor
- Stealth
- Furious charge
- Relentless
- Hit and Run
- +1 BS
- +1 WS
- Stubborn
- Fearless
- Overwatch BS:llä 2
- Tank hunters
- Preferred enemy tai hatred valitsemaa vihollis Codexia vastaan
- Split fire
- Scout
- Infiltrate
- Monster hunter
- Skillful rider
- And they shall know now fear


Kyky pysyy ryhmällä niin kauan, kunnes se menehtyy taistelussa kokonaan, ryhmän kokoa ei voida kuitenkaan kasvattaa alkuperäisestä tuleviin taisteluihin. Samalla yksiköllä voi olla useampia kykyjä, mutta ne tietenkin menetetään kaikki samalla kertaa jos yksikkö saadaan hengiltä.


Ensimmäisellä kierroksella aloitetaan taistelulla Dornin puolustusasemien ja avaruussatamien herruudesta. Menestyneille Dornin avaruussatamat mahdollistavat paremman kiertoradalta tapahtuvan tuen kampanjan jatkokierroksilla seuraavasti:

Parhaiten menestynyt:
-Saa yhdelle yksikölleen deep strike tai outflank erikoissäännön, tämä yksikkö voi olla eri taisteluissa eri yksikkö, mutta se pitää merkata armeijalistaan ennen taistelua.
-Saa valitsemalleen Characterille erikoissäännön "Orbital bombardment". Tämä antaa hahmon käyttöön yhden range unlimited S8 ap3, ordnance 1 laukauksen (huom. ordnace 1, eli ei saa liikkua samalla vuorolla ja vaatii lossin) sillä erotuksella, ettei scatterista koskaan vähennetä hahmon bs arvoa. Jälleen sankari voi vaihtua taistelujen välillä.

Toisiksi parhaiten menestynyt:
-Saa valita jomman kumman ylläolevista, ei tarvitse pitää samaa eri peleissä.

Asteroidikentän erityispiirre on vaihtelevat painovoimaolosuhteet eri asteroideilla ja kappaleilla. Taisteluissa voidaan käyttää battlefield traitteja Low tai high gravity sääntökirjan sivuilta 368 ja 369. Painovoiman voi myös arpoa:

1-2 Low gravity
3-4 Normal
5-6 High gravity

2 kommenttia:

  1. Vaikuttaa jännältä. Seurailen mielenkiinnolla!

    VastaaPoista
  2. Voitais lisätä tuonne listaan counter charge ja rage, niin olisi lähitappelijoillekin vähän enemmän vaihtoehtoja.

    VastaaPoista