torstai 4. syyskuuta 2014

Ryöstöretki tutkimuslaitokseen

Pelasimme pari päivää sitten pitkästä aikaa matsin infinityä kotonani. Koska olin taannoin saanut postissa viimevuoden puolella kickstartteroimani battle systems sci-fi maastosetin ja tehnyt vähän muutakin maastoa, oli hyvä sauma pelata vähän spessumpi skenaario.

Tälläkertaa emme tyytyneet yhteen pelipöytään, vaan rakensin pahvisista "avaruusalus" paloista sivupöydälle maanalaisen tutkimuslaitoksen, kooltaan n. 24x12 tuumaa. Tutkimuslaitoksessa oli kolme neutraalia haqqislamin ghulam infantryä vartiossa ja kohteeksi asetettu geenimateriaalia sisältävä kontti. Kontti piti pakata mukaanotettaessa. Stabilointi vaati wip checkin, johon insinöörit ja lääkärit saivat +3, muut spesialistit heittivät ilman modifieria ja muut sotilaat -3 modifierilla.
Tutkimuslaitokseen johti kahdet portaat, joihin pääsi salaisista (=random) sisäänkäynneistä pääpöydällä. Sisäänkäyntiä pääsi tutkimaan avaamalla keskialueella sijaitsevia lukittuja ovia. Näiden avaaminen tapahtui samoin kuin kohdekontin stabilointi, sillä erolla että plussaa saivat insinöörit ja hakkerit. Ensimmäisestä talosta sisäänkäynti löytyi 1-5 heitolla johon siitä eteenpäin jokaisella seuraavalla tutkinnalla tuli +3. Kun ensimmäinen ovi löytyi oli toinen ovi automaattisesti jossain lähimmistä taloista (tutkimuslaitoksen pohjaratkaisusta johtuen).

Pisteitä oli jaossa ovien löytämisestä 1/ovi. Jokaisesta vartijasta 1 piste (ei todistajia) ja geenikontin hallussapidosta lopussa 2 pistettä sisällä tutkimuskeskuksessa ja 4 sen ulkopuolella. Aikaa ryöstöön oli 4 vuoroa.

En mitään kauhean tarkkaa kuvausta tälläkertaa lähde kirjoittamaan, mutta kuvia tarjoilen kuvatekstein. Joukot olivat tälläkertaa geneeristä Ariadnaa ja Yu-jingiä. Tälläkertaa Yu-jingit olivat kuitenkin eri omistajan ja mukavan erilaisella yksikkövalikoimalla varustettuja. Listat olivat:

Ariadna gc1:
2x veteran kazak (luti)
Moblot, standardi malli
Wulver t2 riflellä
Sas chainriflellä
Uxia McNeil
Dozer insinööri
Briscard, standardimalli
Paracommando, HMG
Caledonian volunteer, chainrifle

Ariadna gc2:
Caledonian volunteer, camo
Zoauve, FO
Zoauve, sapper sniper
Briscard, sniper

Vastaan asettui jotakuinkin seuraavaa:

Ninja, combirifle
Ninja, hacker
Raiden, spitfire
Celestial guard, kuang shi control device
Celestial guard, luutnantti
Domaru butai, chainrifle
Guilang, FO?
Keisotsu insinööri
+pari muuta hiukan hämärän peittoon jäänyttä soturia

Taistelu sujui pääpiirtiessään niin, että Ariadnan ensimmäinen vuoro oli tehokas ja sain nitistettyä useamman vihollisen ja löydettyä enismmäisen oven, menetin kuitenkin samala itse pari soturia (mm. Domarun chainriflekantamalle scatteroineen infiltoinnissa epäonnistuneen volunteerin). Vastaus oli kuitenkin vähintään yhtä verinen ja ariadnalta oli mm. Briscardia lukuunottamatta toinen combat group kokonaan hengiltä. Molemmat SASsit taisi mennä myöskin. Hienoina yksityiskohtina mm. Raidenin face to face sapper sniperiä vastaan. Kolmosia haettiin neljällä nopalla ysiä vastaan. Tuloksena sapperilta huti ja raidenilta 2 kriittistä ja kaksi osumaa...
Toisella vuorolla päästiin taloon sisälle. Domaru ehti ensimmäisenä sisään, muttei päässyt kovin pitkälle. Wulver koitti tulla eliminoimaan domarun, mutta kuoli itse matkalle (yritin tietty lähikseen, koska se on hienompaa). Paracommando kävi listimässä ensimmäisen ghulamin ennen käskyjen loppumista. Päästen sisälle ninjan löytämästä takaovesta (tappaen matkalla kyseisen ninjan). Domaru butai kuitenkin näytti miten homma hoidetaan tyhjentämällä koko kompleksin, eli molemmat ghulamit ja paracommandon jo aroilla tappamansa Wulverin lisäksi. Ulkopuolella sain sentään tapettua kuuden pisteen volunteerilla 50? Pisteen hakkerininjan intuitive attackilla, jota pääsin hyödyntämään ekaa kertaa tässä pelissä. Jopa kahdesti, mutta ensimmäisellä yrittämällä toinen ninja pelastui SAS:in kynsistä.
Loppupeli juostiinkin kilpaa tutkimuslaitokseen. Raiden piti hyvin vahtia lähimmällä ovella ja sisään joutui menemän aina dodgella. Ne kuitenkin onnistui mukavasti. Lopulta homma ratkesi siihen, osuuko celestial guard kohteen napanneeseen moblottiin ja kestääkö tämän panssari ja suoja. Osui ja ei kestänyt, joten peli loppui siihen, että yu jingin luutnantti juoksi ulos tutkimuslaitoksesta paketti hallussaan, kentällä ollessa yhteensä kuusi modelia (2 celestial guardia, raiden, kasakat ja dozer). Mitään retreat-sääntöjä ei kyllä kaikessa tuhinassa muistettu olevan olemassakaan, mutta toisaalta parempi näin. Lopputulos oli nimittäin vähintäänkin sankarillinen. Jatkoa seuraa tällekin tarinalle varmasti. Haqqislam lähettänee ainakin joukkoja perään hakemaan omaisuuttaan pois.

Raiden ampui elämänsä sarjan

Yu Jing luutnatti poistuu rikospaikalta

Raiden näkee kaukaisuudessa suurta saalista

Uusi kalliokasvihuoneeni asemapaikkana

Objective secured

Domaru vauhdissa

Sapperin kohtalo toisesta kulmasta


Sapper poimi asemistaan hyvin vastustajia ennen kuolemaansa

Ensimmäisen vuoron tapahtumia

Taistelukenttä

Tutkimuskeskus



maanantai 1. syyskuuta 2014

Paradiso skenaario 103, ensimmäisen luvun loppu

Paradiso skenaario 103

Osittaiset triangulaatiot olivat johtaneet taistelukumppanit perille kohteelle. Rähjäisen teollisuualueen keskellä oli varastohalli, johon paikalliset olivat varastoineet metsästä löytyneen oudon kapselin tietämättä sen todellista arvoa.

Joukkiot olivat epämääräisten koordinaattien vuoksi hajaantuneet etsintäpartioihin, jotka nopeasti saapuivat alueelle Haqqislam joukkojen löydettyä hallin, jolloin myös Yu jingin tiedustelijat lähettivät tiedon nopeasti omille partioilleen.

Skenaariossa siis keskellä pöytää oli kohde, joka sijaitsi kahdesta suunnasta lukitulla ovella varustetussa hallissa. Hallin ulkopuolella oli lisäksi 8" kohderakennuksesta konsolit. Ovien avaamisesta, turvallisuusjärjestelmien ohittamisesta ja kohteen stabiloinnista sai kustakin yhden pisteen ja tavalliseen tapaan tämä onnistui vain insinööreiltä ja hakkereilta. Kohteen merkitsemisestä location beaconilla sai kaksi pistettä ja se onnistui miltä vain spesialistilta. Lisäksi konsoleista sai 2 pistettä operoinnista (hac/eng), joka onnistui vain sen jälkeen kun turvallisuusjärjestelmä oli kytketty pois päältä. Sopivan hankala skenaario siis jälleen. Hankaluutta lisäsi se, että normaalin deploymentin sijaan molemmat joutuivat jakamaan joukot pisteiden mukaan (min 140p per ryhmä) kahteen combat grouppiin joiden sisääntulo arvottiin neljästä kulmasta. Aloitteen voittaja ensin.

Joukot olivat seuraavat:

Haqqislam:

CG1:
Asawira, ap rifle
Barid, hacker, lieutenant
Najjarun engineer, nasmat remote
Hassassin muyib, heavy rocket launcher

CG2:
Husam spec-ops (engineer, viral ccw, +1 BS)
Hassassin muyib, viral minelayer
Djambazan, HMG
Al'Hawwa hacker
Hassassin Farzan
Authorized bounty hunter (Bootysta tuli MSV1)

Yht: 304, xp:t käytössä :)

Yu jing:















CG1:
Shang ji
Spec-ops engineer, yaozao remote
Tiger warrior, HMG
Tiger warrior, Boarding shotgun
Tiger warrior, Combi-rifle

CG2:
Celestial guard
Celestial guard, lieutenant
Hsien, HMG
Keisotsu butai insinööri
Domaru butai, Boarding shotgun
Aragoto, spitfire

Deployment Haqqislam kulmasta:

Neljännekset tosiaan sattuivat osumaan niin, että joukot olivat vastakkaisilla puolilla kenttää. Molempien ykkösryhmät ja kakkosryhmät olivat vastakkain. Niin että kakkosryhmät olivat Haqqislam (minun) puolesta oikealla.

Vuoro 1:
Taistelu lähti liikkeelle siis haqqislamin aloituksella. Oikealla maasto suojasi keskusrakennuksen ovea niin, että Hawwa hakkerilla oli erittäin hyvä paikka päästä keskikohteelle. Hawwa juoksi maastoutuneena ovelle ja sai sen auki. Tämän jälkeen se pääsi vielä keskikonsolille ja käskyt riittivät turvajärjestelmien alasajoon. Viimeinen short skill vei hawwan vielä takaseinälle silmä kovana tarkkailemaan molempia ovia haulikollaan ja samalla hyvään paikkaan hakkerointimahdollisuuksien kannalta.
Vasemman puolen ryhmä eteni varovaisemmin kaukaisuudessa etenemisreitille tähyävien konekiväärein varustettujen hsienin ja tiikerisotilaan vuoksi. Raketinheitin muyib päätti yrittää hsienin eliminointia. Ensimmäisestä sarjasta molemmat laukaukset osuivat, mutta hsien onnistui molemmissa panssariheitoissaan. Toinen sarja meni ohi ja loput käskyt käytettiin asawiran saamiseen suojatuliasemiin ja baridin ampumaan markeriin kohdetalon kulmalle, josta oli hyvä hakkeroida mahdollisesti lähestyvää shang jia tai remotea.

Yu jing vastasi omalla vuorollaan tiputtamalla (hiukan yllättäen) kaksi tiikerisotilasta lisää taistelukentälle. Ensimmäinen, combi-riflellä varustettu, tiikeri laskeutui hiukan huti läheisen talon katolle. Laskeutumispaikan näkivät asawira ja barid ampuivat ohi, ja muyibin osuneen raketin pelasti panssarointi. Toinen tiikeri laskeutui puolestaan onnistuneesti kohderakennuksen taakse. Talon katolla raketinheittimen kanssa päivystävä Hassassiini koettiin ykkösuhkaksi, jonka likvidoiminen annettiin Hsienin tehtäväksi. Pienen laukaustenvaihdon jälkeen muyib makasi kuolleena ja hsien jatkoi taistelua haavoittuneena hyvässä taisteluasemassa. Laidalla domaru butai tuli parempiin asetelmiin vahtimaan ettei oikealta laidalta päässyt kiertämään helposti kohteelle.

Loput käskyt kuluivat kohderakennuksen sisään päässeen hawwa hakkerin eliminointiin. Lähelle laskeutunut tiikeri sai itsemurhatehtävän ja ryntäsi talon ympäri sisään ampumaan haulikollaan hawwaa. Hawwa ei itse osunut, mutta oviauakkoa vartioinut djambazan osui, tiikeri kuitenkin itse osui hawwaan kahdesti ja lopputuloksena molemmat kuolivat.

2. Vuoro

Nyt sisäänpääsy kohderakennukseen vaikutti haastavalta. Oikealla puolella molempia ovia vahtinut Hsien oli ensimmäinen prioriteetti. Tämän hoiteleminen sai olla djambazanin heiniä. Djambazan tuli raunioituneen talon ovelle, josta raskaan konekiväärin sarja riitti kuin riittikin eliminoimaan Yu jingin eliittisotilaan. Tämän lisäksi oikealla laidalla Muyib kävi asettamassa miinan suojaamaan kohderakennuksen ovea.


Vasemmalla laidalla ovea oli suojaamassa vielä kaksi tiikerisotilasta. Etenkin talon katolla oleva sankari oli kovin ärsyttävä ja tuli hoidella. Asawira oli sopiva tähän tehtävään ja kävi hyökkäykseen. Pitkän matkan kivääritaistelussa asawiran parempi bs ja kolme laukausta vei voiton, vaikka suoja ja mimetism antoivat tiikerille etua. Laukaukset eivät kuitenkaan läpäisseet panssaria, joten asawira joutui tyytymään suojausasemiin jäämiseen, jotta barid luutnantti pääsi myös parempiin asemiin.

Aasialaiset vastasivat samalla mitalla. Aragoto hyökkäsi moottoripyöränsä kanssa kulman takaa kohti asawiraa. Ensimmäinen neljän sarja osui kokonaisuudessaan perille, mutta asawiran raskas panssari pelasti.

Toisella sarjalla ei kuitenkaan oltu yhtä onnekkaita vaan Haqqislamin eliittisotilas kaatui ja lähti tapaamaan neitsyitään tuonpuoleiseen. Tämä avasi reitin spec-opsille ja tämän apurobotille kohteille. Ilman vastarintaa spec ops sai ladattua paneelista tiedot ja robottikin saatiin hakkeroitua jumiin vasta kohderakennuksen ovelle.

Toisella puolella oli samanlainen tilanne. Keisotsu insinööri pääsi melko vapaasti kävelemään kohdepaneelille ja myöskin lataamaan tiedot talteen. Tilanne alkoi näyttämään pahalta haqqislamin kannalta.

3. Vuoro

Haqqislamin sotilaiden oli aika toimia, mikäli haluttiin muukalaisteknologia haltuun. Husam spec-ops tarttui toimeen ja kiipesi objektiivia suojanneen talon toiseen kerrokseen, josta pääsi ampumaan keisotsua niin, ettei tätä tukeneet celestial guardit ja domaru butai nähneet. Keisotsu saatiinkin hengiltä ja oli aika hyökätä kohteelle. Husam hyödynsi 'dogged' kykyään ja vaikka haavoittui matkalla pääsåi se kokeilemaan vielä konsolin operointia. Operointiheitosta valitettavasti pyörähti 19 ja seuranneesta tulituksesta panssariheittoon 2, joten tämä konsoli oli tulkittava menetetyksi. Kostoksi käytin viimeisen käskyn camo-hyökkäykseen hassassin farzanilla, joka contenderillaan yllättäen saikin molemmat haavat sisään Domaruun ja siten tämän hengiltä.

Toisella laidalla oli samanlainen tilanne edessä. Luutnantin menettäminen ei tässä vaiheessa haitannut, joten barid hyökkäsi kohti paneelia onnistuen väistämään ensin tiikerin laukauksen ja pelastautumaan suojan ansiosta aragoton laukaukselta, joka tuli väistön seurauksena. Guts heitto epäonnistui, mutta paikka oli onneksi sellainen että johti vain maihinmenoon. Barid siis pääsi hakkeroimaan paneelia viimeisellä käskyllä ja onnistuikin siinä. Vastineena ammutut laukauksetkaan eivät osuneet, joten luutnantti jäi makaamaan paneelin tsakse ja odottamaan Yu jingin voimien vastausta.

Yu jing vastasikin nopeasti. Aragoto hyökkäsi impetous käskyllään päälle ja avasi tulen spitfirellään. Barid onnistui voittamaan vielä tämän face to face heiton pistoolillaan, harmillisesti aragoto ei tästä taintunut ja toinen sarja riitti lopettamaan sen sankarilliset taistelut. Näin ollen kun reitti oli avoinna ja hakkereitakaan ei ollut enää kiusana, pääsi spec-ops rauhassa etenemään kohderakennukselle, avaamaan oven ja asettamaan location beaconin kohteeseen. Toiselta laidalta vielä celestial guard luutantti yritti juosta stabiloimaan kohteen, mutta käskyt eivät aivan riittäneet perille.

Lopputuloksena siis 7-4 voitto Yu jingille ja samalla ensimmäisen episodin kokonaisvoitto. Jatkoa seuraa myöhemmin...